Onwijs onderwijs
visie op onderwijs - Ilse Schoneveld

Bovenstaande voorstelling gaat over anders beoordelen een kaartenset die ik heb ontwikkeld om het gesprek met docenten open te breken over vrijere opdrachten in het basis onderwijs

Wie ben ik?

Onwijs onderwijs


Wat is creativiteit eigenlijk precies? En hoe zorg je dat leerlingen hun natuurlijk creativiteit ontwikkelen?


Veel mensen lijken te denken dat iets goed namaken (lees: natekenen) een hoge vorm van creativiteit is, terwijl creativiteit veel meer is dan goed kunnen reproduceren. Creativiteit is zelf maken, is buiten de box kunnen denken, is durven experimenten en durven falen en nog veel meer dan dat ik in één alinea kwijt kan. 


In mijn visie is het belangrijk dat we allemaal blijven maken, dat hoofd, hart en handen een gelijkmatige ontwikkeling doorlopen. Om dit te bewerkstelligen is het nodig dat je materiaalkennis opdoet, door te proberen en door te durven experimenteren. Dat je de wereld om je heen beschouwt en opnieuw verbeeld. Middels die verbeelding ontstaat weer een nieuw begrip van jezelf en van de werkelijkheid. Als kunstenaar voor de klas laat ik zowel vaste docent als leerlingen anders kijken. 

Anders kijken

Kijken maken leren


Een prachtig onderdeel van de kunsten en van kunsteducatie is kunstbeschouwing. Door goed te kijken en te analyseren, leren we ook maken en denken over kunst en over onszelf. Om dit te illustreren ben ik begonnen aan mijn Oogproject.


Het oog als symbool voor ons kijken, wat komt er allemaal bij kijken als we met meer aandacht en kennis naar kunst willen kijken. 

Wat zijn de minimale lijnen die we nodig hebben om een oog te herkennen? Dat is de gespreksstof bij deze houtsnede.

Een oog zo gedetailleerd mogelijk, zelfs de tactiliteit is levensecht. Dit oog is een samengaan van textiel, olieverf en boekbindtechnieken. Het beeld lijkt zich te bewegen richting hyperrealisme, maar is het nu twee- of  drie-dimensionale kunst? Dit beeld kan aanleiding zijn tot een gesprek over schoonheid, omdat niet iedereen hyperrealisme kan waarderen

Een oog van papier maché met een lijfje van ijzerdraad en vilt. De vormgeving is bijna kinderlijk te noemen, ik word er blij van. Wat voor gevoelens roept dit oog bij jou op? Moet je misschien lachen of valt dit in de categorie fröbelwerk

Blik op kunstwerk

Kunstenaar voor de klas


Denken met je handen, dus eerst doen, is wat mij betreft de beste manier je creativiteit te ontwikkelen, daarom ik zie mijn leerlingen het liefst aan het werk. Daarnaast vind ik het ook fijn als ze allemaal gelegenheid hebben om hun eigen draai aan hun werk te geven en als ze geïnspireerd worden door voorbeelden uit de beeldende kunsten van nu of uit de geschiedenis. Een groot voorbeeld voor mij zijn de lessen van Ino de Groot en zijn methode 'Moet je doen'. Het is een uitdaging kunst, de actualiteit en de belevingswereld van het kind te integreren in mijn lessen en leerlingen of hun docenten zich te laten verbazen over hun eigen kunnen.